Sunday, October 29, 2017

Energetski kolač (bez žitarica)



Suvo i sveže voće, med, lešnik, semenke i jaja osnovni su sastojci ovog kolača. Punog ukusa, kaloričan, jak, ali mek, poslužiće kao odličan doručak ili užina, uz kafu ili čaj, šta više volite!

Pošla sam u kuhinju sa namerom da pravim neki kolač tipa energetskih pločica/barova. To je posledica čitanja recepata kod Milice, znate da ona ima mnoštvo tih nekih, zdravih poslastica. Mislim se, što ja ne napravim nekad takvo nešto, kad već ne mogu da batalim šećer skroz, a signala da bi trebalo da ga se manem imam kol'ko neću.

I ispalo je ovo :)


- Šta ti je ovo na dasci? Je l' nešto zdravo?

Pita moj dragi, a po načinu na koji je akcentovao poslednju reč, znam da je upravo izvršena ljubazna emisija razočaranosti i skepse.

- Pa da, zdravo je.

- Onako, baš zdravo?

- Nema belog šećera, slatko je od suvog voća i malo meda i...

- Aaaa... Ovo je SLATKO?

To je izrečeno naglas. A u sebi - žali bože vremena i truda na ove nedefinisane stvari koje neki nazivaju slatkišima, nit' je čokoladno, nit' je u sirupu, garantovano nije ni slatko... :)

Eto, tako vam je to kod nas. Svi volimo klasične slatkiše, pa nije lako napraviti pomak u ovom smeru. Meni se dopalo, starijem klincu takođe, dakle 50% prolaznost, nije ni tako loše :)


Slatkiš ne liči na one kupovne varijante bonžitastog tipa, ovo je više kolač, samo sečen na štanglice. Nizak, kompaktan ali mek, podseća malo na kolač bez šećera, s tim da ovde nema žitarica. Slast dolazi od suvog voća i meda, vlaga od strugane jabuke, jaja su tu da malo povežu celu stvar i dodaju na proteinima, a pristutna je i mala količina pravog kokosovog brašna (zovu ga još i kokosov protein) da pokupi vlagu. E sad, ja sam koristila kandirane brusnice, dakle kroz njih sam ipak unela i običan šećer, ali moglo bi  umesto njih staviti suvo grožđe, ili kombinaciju suvog grožđa i urmi.

Ma, sigurna sam da je na ovu temu moguće napraviti mnoštvo varijacija, što pečenih što nepečenih...

Imate li vi omiljen recept za domaće energetske štanglice - i zašto vam je baš taj omiljen?



Energetski kolač (bez žitarica)
recept za štampu

Sastojci:
150 g suvih kajsija
150 g kandiranih brusnica (ili suvog grožđa)
130 g izrendisane jabuke (1 manja jabuka)
100 g pečenog lešnika
70 g suncokreta
30 g susama
2 jaja
50 g meda
1 kašičica vanila ekstrakta
prstohvat soli
30 g pravog kokosovog brašna (kokos u prahu, kokosov protein)

Postupak:
1. Suve kajsije iseckati na manje komade, brusnice grubo ustiniti. Dodati sve ostale sastojke osim kokosa, pa u električnoj seckalici samleti sve zajedno dok smesa ne postane lepljiva, gusta i kompaktna (ne glatka). Biće potrebno nekoliko puta otvarati seckalicu, potiskivati smesu sa zidova posude nazad na dno, a u zavisnosti od veličine posude možda će morati iz dva puta, ali sve to zajedno traje relativno kratko. Na kraju dodati kokos i promešati varjačom.

2. Dno manje četvrtaste tepsije (30x20) obložiti pek papirom zamašćenim sa obe strane, pa sipati smesu. Mokrim rukama je rasporediti i lepo utapkati da bude ravna.


3. Peći na 175°C oko 25-30 minuta.

4. Pečen kolač ostaviti da se ohladi na sobnu temperaturu pa prebaciti u frižider. Kad se i tamo ohladi, prevrnuti naopako (samo za sečenje) i veoma oštrim nožem iseći na manje kocke ili štangle (u mom slučaju 2 x 10 štanglica). Ni hlađenje u frižideru ni prevrtanje nisu obavezni, ali se kolač lakše seče, tj. manje drobi ako se postupi tako.

komentara: 10

  1. Dobro jutro Majo , kao i uvek obradujem se tvom novom receptu. Sto se tice secera , ima nas mnogo koji bitku vodimo protiv njega. Stanglice izgledaju fine, a vjerujem i ukus da je dobar. Topli pozdrav :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boga mi je bitka...
      Hvala veliko, pozdrav i tebi :)

      Delete
  2. Prica potpuno poznata, Majo! Predrasude su gadna navika, treba se zestoko boriti protiv njih. Moram da potrazim taj kokos u prahu, pa da isprobam. Cim je od Milice, mora da je dobro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma, navike su gadna navika :) A šećer je navlaka samo takva. Dok nisam probala da se skinem, nisam imala pojma do koje mere sam navučena!

      Inače, nije Miličin recept, ovo je nešto moje iz glave i iz stanja na zalihama, drugim rečima - prvi mačići. Mogu reći da mi je izbor suvog voća bio "prekiseo". Drugi put urme i još nešto :)

      Ako nemaš baš brašno kokosovo, stavi malo nekih mekinja ili običan strugani kokos.

      Pozdrav!

      Delete
  3. Saučestvujem u patnji sa šećerom, slatkišima i svim slatkim mamilicama :) Ja sam dve godine bila na čistoj law carb ishrani, suvo voće, med nisu dolazili u obzir. Pošto je žudnja za slatkim kod mene razvila pravu narkomansku zavisnost, jednom kad sam posegnula za klasičnim kolačima, povratak je bio nemoguć :( Šta da ti pričam, sad se baš spremam da pročitam komentar jedne dr na tu temu, a naslov je "So addicted to carbs. Help!"
    Pločice su super, ko može da stane na jednoj :)
    p.s. U petak sam pravila lenju pitu, samo sam ja dinstala jabuke i smanjila šećer. Sinoć je otišlo poslednje parče. Testo je famozno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tačno sam zamislila taj prvi zalogaj, nakon dve godine, i posle taj osećaj, da nema nazad... Uh. :(

      Našla sam to što čitaš, evo čitam i ja :)

      Delete
  4. Ja sam još uvek u neverici koja je to zavisnost! :(

    Pre sam još i mogla da stanem na drugom parčetu kolača, a sad dok ne vidim da nema više ili me blam da mojima baš sve pojedem, onda stajem. Zato sam sebi za kraj patnje sa šećerom napravila lenju pitu :) I sad grickam nokte ;-)

    ReplyDelete
  5. Na zalost, i dalje je prepuno secera samo u drugom obliku. :(

    ReplyDelete
  6. Pravila sam, veoma je ukusno, ali se na zalost meni prilicno mrvilo prilikom secenja. Pokusacu da dodam jos jedno jaje ili nesto drugo sto bi moglo da bude vezivni material.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da nije do kokosa? Jesi koristila kokosov protein ("praškasti" kokos) ili strugani kokos koji se obično koristi za kolače?

      Ako nije do kokosa, onda ima smisla ovo što kažeš, još jedno jaje, ili samo belance ako je preteklo od nečega.

      Pozdrav i hvala ti na probanju i javljanju!

      Delete